No worries! - Reisverslag uit Canberra, Australië van Inge Leeuw - WaarBenJij.nu No worries! - Reisverslag uit Canberra, Australië van Inge Leeuw - WaarBenJij.nu

No worries!

Door: Inge de Leeuw

Blijf op de hoogte en volg Inge

21 December 2014 | Australië, Canberra

Heee iedereen!

Hier weer even een update van onze belevenissen in het mooie Aussie!

Eerst even een samenvatting van ons weekje in Canberra (van 8-12 t/m 13-12).
Dinsdag hebben we het parlementshuis van Canberra bezocht, hier kregen we een rondleiding door de vergaderzalen en uitleg over de minister-presidenten van Australië.
Vervolgens hebben we heerlijk geluncht met een gebakje van Dobbinsons. Hier hebben ze echt enormmm veel keuze! Van appelgebakjes tot chocoladebonbons en hartige hapjes!
Als diner hebben wij 's avonds hollandse pot gemaakt; Boerenkool met spekkies. De boerenkool is hier wel wat anders als in nederland. Het word verkocht als een plant en je mag het zelf knippen/snijden. We hadden dus veel tijd nodig voor de voorbereiding, haha. Maar het smaakte erg goed.

Woensdag deden we een leuke poging om wilde kangaroes te spotten op de golfbaan hier vlakbij. Eerst gingen we lopend op pad met de landkaart. Helaas was het in 40 graden iets te warm om dit verre stuk te wandelen dus hadden we de fietsen gepakt, inclusief helm wat hier verplicht is! We begonnen de fietstocht met een bijna-aanrijding doordat deze 2 Hollandse meiden uiteraard gewend zijn om rechts te fietsen, en dat ook netjes deden. Helaas dacht de Australische automobilist hier hetzelfde over en reed ons bijna over, haha! Van schrik zijn we verdwaald en de missie kangaroes spotten is daardoor mislukt.
In de middag hebben we maar veilig in de achtertuin liggen zonnen.
's Avonds hadden we een kerstdiner in het verpleeghuis waar Tony's moeder woont, op een licht dementerende afdeling. Het verpleeghuis zag er eigenlijk hetzelfde uit als in Nederland qua inrichting; een huiskamer waar de mensen gezamenlijk eten en ieder een eigen slaapkamer+badkamer.
Wat hier wel anders is, is dat er een lijst word bijgehouden met het bezoek per bewoner. Zo kunnen ze zien welke bewoner er meer bezoek krijgt en wie er meer aandacht nodig heeft met behulp van activiteitenbegeleiders. Dit vonden we wel een goeie tip voor Holland!

Syphra heeft ons 2 dagen naar de 2 grootste winkelcentra van Canberra gebracht waar we goed hebben geshopt!

Op onze laatste avond bij Syphra en Tony zijn we met z'n viertjes uit eten geweest bij The Pancake Parlour (een pannekoekenhuisje). Ik had als hoofdgerecht een pannekoek met kaas, ham en ananas, en als toetje een pannekoek met ijs, caramel en amandelen. Dat ging er wel in!
Hierna hebben we een lichtjestour gedaan door Canberra. In heel Australië worden bepaalde huizen van onder tot boven versierd met kerstlichtjes (zie foto!)

De volgende dag ging ons wekkertje om half 6 want vandaag begon onze tour naar Melbourne! In totaal is dit ongeveer 9 uur rijden. Onderweg zijn we gestopt langs de oceaan en hebben hier fish&chips gegeten, een typisch Australisch gerecht!
Rond half 6 's avonds arriveerden we in ons hostel in Melbourne. Een 6-persoons meiden kamer inclusief 4 Chinezen in ons kamertje exclusief ramen..

De eerste dag in Melbourne hebben we de stad verkent. We zijn naar Sint Kilda beach geweest wat een goeie poging was om op het strand te gaan liggen. Helaas kent Melbourne 4 seizoenen in 1 dag, waardoor het van 30graden en zon naar 15 graden en regen+wind omsloeg.
Na een halfuurtje hebben we de tassen weer gepakt en zijn we naar de Queen Victoria Market geweest; een overdekte soort zwarte markt waar van alles te krijgen valt! We hebben hier bloemkool, wortelen, aardappels en fruit ingeslagen voor de hele week :)
's Avonds hebben we in een bekende pub van Melbourne een wijntje gedronken op ons avontuur!

De bewoners van Australië zijn erg chill en geduldig! Als je iets vraagt word alles beantwoord met 'no worries' en 'no problem'. Wel even anders dan in Nederland waar iedereen altijd haast en stress heeft!

Maandag hebben we een door het hostel georganiseerde wandeltour door Melbourne gedaan. Hierbij gingen we langs de bekendste straatjes van Melbourne die je zelf niet snel kunt vinden. Voor morgen hebben we de Great Ocean Road geboekt!
De wekker ging dinsdag dus erg vroeg omdat we om 07.15 uur in de bus moesten zitten.
De Great Ocean Road is een weg langs de oceaan waarbij je allemaal mooie plekjes ziet! We kwamen onder andere in een regenwoud (waar het ook echt regende!) en hebben wilde koala's en vogels gezien die gewoon op je schouder kwamen zitten! Erg leuk. Tussen de middag hadden we een lunch met fish&chips. Vervolgens zijn we naar de 12 appostels gereden. Waar het gigaaaantisch waaide! Als we ons niet vast hadden gehouden waren we vissevoer geweest, haha. Rond 21.00 uur waren we weer thuis, een lange dag maar het was het zeker waard!

Woensdag zijn we naar het ACMI filmtheater geweest (Australian Centre for the Moving Image), hierbij kon je verschillende soorten filmpjes bekijken en ook zelf filmpjes maken!
Donderdag en vrijdag hebben we nog wat geshopt en onze backpack weer startklaar gemaakt voor vertrek.

Zaterdagochtend hebben we uitgecheckt bij het hostel. Na een wandeling van een halfuur (inclusief 20 kg backpack op je rug) kwamen we aan bij de Greyhound bus die ons naar Canberra heeft vervoerd. Deze vertrok om 07.15 uur en kwam om 16.30 uur aan. Hier stonden Syphra en Tony ons al op te wachten :)

Deze week verblijven we bij Syphra en Tony, en ook kerst vieren we hier. Vlak voor oud&nieuw vertrekken we naar Sydney. Meer hierover in ons volgende reisverslag!

We wensen jullie alvast heeele fijne feestdagen toe allemaal, en geniet van het eten!
Als je meer van onze afgelopen week wilt zien, kijk even bij de foto's!

Veeeeel liefs van mij :)

• 21 December 2014 - 10:27

Kim De Leeuw:

Wat een leuk verslag! Jullie hebben het zo te lezen erg naar jullie zin. Houden zo!!! Xxx Kim

• 21 December 2014 - 12:27

Cees En Marijke:

Dat ziet er goed uit meiden, mooi land maar blijf voorzichtig doen he?
    Geniet er van, groetjes uit het natte Holland.

• 21 December 2014 - 14:21

Opa En Oma:

Wat zien jullie veel ,geniet maar van alle leuke dingen
    en het lekkere weer.groetjes van ons uit herfstachtig Medemblik

• 21 December 2014 - 15:18

Reina:

Leuk verslag Inge, jullie beleven weer een hoop. geniet er nog van. hier in Nederland is het stormy en het regent bij tijd en wijle.
    jullie ook hele fijne feestdagen en veel plezier bij de fam.

• 22 December 2014 - 11:53

Edwin, Ireen & Nikki :

Wat een leuk verslag weer!! Foto's erbij ook erg leuk.. Ook Nikki werd erg blij om je foto's te zien.

• 23 December 2014 - 16:13

Margret:

Jullie genieten lekker zie ik, leuk verslag en mooie foto's.
    Wij wensen jullie ook fijn kerstdagen groetjes Ed Margret Manon en Tim

• 24 December 2014 - 12:02

Wilfred & Elly:

Hoi, Inge en Sharon,

Zojuist hebben we jullie eerste drie verslagen gelezen en de foto's gezien. Het ziet er geweldig mooi uit.
    Lekkere temperaturen en ontzettend veel te zien en te doen. Hier is het maar pruts weer (harde wind en veel regen). Nog veel plezier samen en allemaal prettige kerst en een goed begin van 2015 toegewenst.

• 24 December 2014 - 19:37

Eva :

Hoi Inge,
    veel plezier in het warme Australië en alsvast fijne feestdagen en een goed 2015!

Xx Eva :)

• 24 December 2014 - 19:55

Adriaan En Riks:

Hallo Meiden,

Erg leuk om jullie verslagen te lezen.
    En geknipte boerenkool mmmhh... lijkt me heerlijk ;-)) Geknipte spaghetti kon ik wel maar deze nog niet.
    Mooi recept voor Jamie!
    Nou geniet maar van die heerlijke temperaturen want hier is het echt snert weer.
    We genieten wel van Serious Requist.
    Sofia is gisteren naar Haarlem geweest en heeft een deel van haar krantengeld gedoneerd in de brievenbus, vanavond de afsluiting van het glazenhuis.
    Hele fijne kerstdagen gewenst en een mooie jaarwisseling.

Groetjes Riks en Adriaan.